Werken aan het merk “Ik”

Geplaatst: 27/11/2010 in Uncategorized

Ooit heb ik geleerd dat theorie alleen niet zoveel heel veel toegevoegde waarde heeft, maar dat het gaat om de ervaring die je hebt opgedaan nadat je de theorie tot je hebt genomen. Pas als je de opgedane theorie ook in de praktijk toepast ervaar je zelf de + en – van de geleerde theorie en hoe dat van toepassing is bij jou als uniek persoon.

Zo heb ik als projectmanager vaak ervaren dat je beter een zeer pragmatisch ervaren specialist/consultant in je project kan betrekken, dan alleen iemand die de papierwinkel heeft gerealiseerd. Uiteraard geldt dat als je beide (dus theorie en praktijk) hebt opgedaan nog meer in het voordeel bent.

De reden dat ik actief mee doe aan de Social Media ontwikkelingen is dat ik niet alleen op basis van teksten van anderen wil begrijpen wat Social Media voor jou of bedrijven kan betekenen, maar ik wil het zelf ervaren. Uiteraard toets ik dit aan de vele al reeds gepubliceerde stukken, waarmee ik mijn eigen inzicht en ervaring op doe.

Om een bredere ervaring van werken aan het merk “ik” te krijgen heb ik vorige week besloten mijn eigen website (eigen domeinnaam: http://www.marcelvanbeek.nl) op te tuigen (zonder praktische kennis te hebben hoe je dit doet), zodat ik uiteindelijk via die website mijn artikelen kan plaatsen.

In de afgelopen jaren had ik al ervaring opgedaan via verschillende Social Media kanalen (waarbij ik moet concluderen eigenlijk alleen positieve ervaringen) maar een eigen website had ik nog niet gerealiseerd. De website zal uiteraard de aankomende weken nog wel regelmatig aan veranderingen onderhevig zijn (ik wil tenslotte ervaren) zodat ik kan ervaren wat de presentatielaag van invloed heeft op mijn merk.

Het leuke als je ervaring hebt opgedaan, is dit te delen met anderen. Niet om te vertellen dat je dan precies weet hoe het zit, want dat zal bij elk merk anders zijn, maar je kan wel wat + en – ervaringen meegeven, zodat anderen weer hiervan kunnen profiteren.

De eerste conclusie die ik op dit moment kan trekken als het gaat om de ervaring van het bouwen van een website: Het valt heel erg mee. Uiteraard ben ik voorzien van 18 jaar ervaring in de IT, voornamelijk als leidinggevende, maar net als altijd geldt ook hier: In het land der blinden……

Doordat ik voordat ik ben begonnen mijzelf verdiept heb door te spreken met verschillende ervaringsdeskundigen, was ik snel up-and-running. Theorie was niet meer echt nodig, want die had ik de afgelopen jaren al opgedaan, maar nu de vertaling naar de praktische ervaring…

Ooit vertelde een docent mij: “zorg dat je zelf minimaal 1 of 2 keer iets op de operationele vloer zelf hebt gedaan zodat je weet waar het over gaat en wat men meemaakt en waar men tegenaan loopt”. Dit kan niet altijd, maar voorzover het lukt zal ik dit altijd doen. Zo nu ook dus bij het opzetten van de eigen website.

De invloed op het merk “ik” hierdoor kan ik nu natuurlijk nog niet bepalen, maar gezien mijn vorige ervaringen verwacht ik dat dit een positieve bijdrage zal zijn.

En in de tussentijd doe ik wat praktische ervaring op bij het opzetten van mijn website, die ik misschien later weer met anderen kan delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s