Meer productiviteit door special licht?

Geplaatst: 18/10/2010 in Trends en ontwikkelingen

Binnenkort kunnen we zo’n 50 scholen in Nederland zelf de kleur van hun verlichting instellen. Veel blauw voor meer energie bijvoorbeeld, en een tikje rood voor goede samenwerking. De resultaten zijn veelbelovend, dus lijkt het ook een goed idee voor werkgevers die de productiviteit willen opvoeren. Of kleven er misschien ook risico’s aan?

Een zevende groep op een basisschool in het Brabantse Wintelre. ‘Wie weet welk licht er aan moet tijdens de rekenles?’ vraagt de onderwijzeres. En alle vingers gaan omhoog. Want de leerlingen hier werken al een jaar mee met een onderzoek van elektronicaconcern Philips en de universiteit Twente. Zij testen ‘SchoolVision’, een systeem waarmee je met een druk op de knop de kleur van het licht kan instellen.

Naast gewoon licht is er blauw licht (voor extra energie), wit licht (voor concentratie) en rood licht (voor ontspanning). Een Wintelrese 7de-groeper ziet alle kleuren regelmatig oplichten. Blauw om de dag mee te beginnen, wit bij proefwerken of rekenen, en rood tijdens het tekenen en knutselen.

Wit licht
Vooral het witte licht scoorde enorm. In een interview met de NOS constateerde de onderwijzeres dat haar leerlingen tijdens proefwerken aan scherpte leken te winnen. De onderzoekers konden deze waarneming omzetten in harde cijfers: de concentratie van de kinderen nam maar liefst met 18% toe. Ze werkten sneller en nauwkeuriger.

Geen wonder dat 50 andere scholen het systeem ook hebben geïnstalleerd. Het kost € 5000 per lokaal, maar Philips geeft een subsidie van € 2500.

Volwassenen?
En nu de hamvraag. Zijn de resultaten bij de leerlingen ook door te trekken naar werknemers? Worden u en ik ook productiever bij blauw of wit licht? De onderzoekers zijn er vrij zeker van. ‘Natuurlijk, u concentratievermogen is verder ontwikkeld dan dat van een 8-jarige’, zegt Peter Sleegers, hoogleraar Onderwijskunde bij de universiteit van Twente. ‘En door die voorsprong zult u die 18% verbetering waarschijnlijk niet halen. Maar dat je met een betere voorlichting ook bij volwassenen resultaten boekt, daar ben ik van overtuigd.’

Risico’s
Moeten werkgevers dus meteen naar Philips bellen? Niet volgens Ritsaert Lieverse, psychiater bij GGZ inGeest in Amsterdam. Want volgens hem zijn dit soort experimenten niet per se onschadelijk. ‘Je kunt natuurlijk overal wit en blauw licht inzetten om de productiviteit op te voeren – en misschien lukt dat je ook. Maar wat heb je daaraan als je medewerkers de week erop thuiszitten met migraine?’

Winterdepressies
Want dat is zijn bezwaar tegen dit onderzoek. Nergens op de site van de Universiteit van Tente wordt gesproken van eventuele bijwerkingen. ‘Bij GGZ inGeest behandelen we mensen met winterdepressies. En ook daar zetten we felle lampen in. Maar helaas komt het regelmatig voor dat mensen hier niet voor in aanmerking komen. Bijvoorbeeld omdat ze medicijnen gebruiken als Sint Janskruid of antibiotica. Of omdat ze erg gevoelig zijn voor bepaalde kleuren licht. Hebben de onderzoekers hier rekening mee gehouden voor ze die kinderen aan hun verlichting blootstelden? En hebben ze bijwerkingen geconstateerd: oogkwalen, slapeloosheid, angststoornissen?’

Zon
Deze bezwaren lijken op het eerste gehoor een tikje vergezocht. Tenslotte lopen mensen ook in de zon – en die geeft meer licht dan welke lamp dan ook. ‘Inderdaad’, zegt Lieverse. ‘Maar iedereen weet langzamerhand wel dat het niet echt verstandig om de hele dag te zonnen. Waar ik bezwaar tegen heb is het automatisme waarmee de onderzoekers aannemen dat licht in een bepaalde kleur onschadelijk is. En dat terwijl ze zelf zeggen dat het iets doet met ons biologisch systeem: het verhoogt de concentratie. Dan zeg ik: als het een positieve werking kan hebben, kleven er mogelijk ook risico’s aan.’

Reactie
Maar volgens Sleegers vergelijkt Lieverse appels met peren. We hebben het hier niet over depressieve volwassenen, maar over kinderen. En als het nu nog kinderen met ADHD zouden zijn, zou ik me nog kunnen voorstellen dat ze er hyperactief van worden. Maar de leerlingen die wij testen, waren allemaal gezond.’

Hoofdpijn
En ze bléven ook gezond, zegt Sleegers. ‘We hebben die kinderen voortdurend gemonitord. Via de school en via de ouders. Als die ernstige klachten hadden gerapporteerd, hadden we meteen ingegrepen. Maar dat was niet nodig. Enkele kinderen klaagden de eerste dagen over hoofdpijn, maar dat ging snel weer over.’

Blue light hazard
Een ander mogelijk probleem dan: de schadelijke effecten van blauw licht: het zogenoemde blue light hazard. Toegegeven het verschijnsel is zeer omstreden, maar toch… Is dit geen aanleiding om terughoudend te zijn met blauw? ‘Dat zijn we ook’, zegt Sleegers. ‘Het blauwe licht wordt alleen ingezet om de leerlingen een energieboost te geven: aan het begin van de dag en na de lunchpauze. In beide gevallen gaat het licht maar een korte periode aan en dan schakelen de leraren weer over op wit of rood.’

Bron:
http://www.arbo-online.nl/nieuws/meer-productiviteit-door-speciaal-licht.29942.lynkx

Zie ook:
http://nos.nl/artikel/191144-licht-in-klas-beinvloedt-gedrag.html
http://www.utwente.nl/nl
http://www.mdsupport.org/library/hazard.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s