Het Nieuwe Werken, wat is dat nu eigenlijk?

Geplaatst: 26/03/2009 in The New World Of Work
Tags:,

Het Nieuwe Werken, een term die de afgelopen jaren steeds vaker de ronde doet. Er bestaan vele definities over wat Het Nieuwe Werken nu eigenlijk inhoud die het er niet altijd helderder op maken. Is het altijd gekoppeld aan het “kenniswerken”? of kan het ook als “taakwerker”, om maar iets te noemen.

Maar is het nu eigenlijk zo complex? In mijn perceptie niet. Basis uitgangspunt bij Het Nieuwe Werken is mijn inziens niet meer dan het veranderen van de sturing van de medewerker van input georienteerd (40-urige werkweek) naar output georienteerd (lever je het juiste resultaat volgens de gemaakte afspraken).

Als je output georienteerd gaat sturen dan maakt het voor de manager van een medewerker niet meer uit wanneer, waar en hoe deze het werk doet, zolang hij/zij het resultaat maar behaalt. Uiteraard dienen de werkzaamheden wel plaats te vinden binnen de beleidskaders van het bedrijf, maar verder is de medewerker vrij om het te doen zoals deze zelf denkt dat hij tot het afgesproken resultaat komt.

Omdat voor elke medewerker geldt dat hij alleen zijn werk alleen maar kan doen door samen te werken met anderen (hij is bijna altijd afhankelijk van input van anderen en levert zijn output aan medewerkers die dit weer als input gebruiken) worden de vrijheidsgraden van wanneer en waar het werk wordt uitgevoerd voor veel functies al deels beperkt. Toch blijkt dat voor veel functies er in de praktijk veel meer ruimte is dan dat men vooraf zou kunnen bedenken. Door technologische ontwikkelingen worden de mogelijkheden voor het wanneer en waar werken voor veel functies mogelijk gemaakt. Deze vrijheid geeft veel voordelen, maar kent voornamelijk psychologische drempels om ook echt door te voeren.

Een van de grootste drempels is die van de manager, hij zal de medewerker niet meer moeten controleren op input, maar adviseren, coachen hoe deze zijn werk zo optimaal mogelijk inricht om de gemaakte output ook te behalen. Daarnaast ligt er ook een grote drempel bij de medewerker zelf, omdat deze jarenlang in een bepaald patroon heeft gewerkt en zijn beeldvorming dat hij op andere momenten ergens anders mag werken vaak zelf moeilijk doorgevoerd krijgt.

Uiteraard dient de techniek wel de samenwerking- en remote faciliteiten te ondersteunen, denk dan aan het concept “AnyTime, AnyWhere, AnyPlace, AnyDevice”, daar anders de techniek de blokkerende factor zal zijn.

Maar waarom een transformatie maken naar Het Nieuwe Werken, het gaat toch goed zoals we het nu doen? Er zijn te veel voordelen op te noemen om deze in dit stuk op te nemen, maar de meest opvallende zijn:

– Verhogen werkplezier medewerker

– Verhogen productiviteit medewerker

– Verlagen overall kosten (zelfs als er geinvesteerd dient te worden in een nieuwe technische infrastructuur)

– Verhogen winstgevendheid (hogere productie tegen lagere kosten) van het bedrijf

– Flexibelere organisatie

– Betere binding medewerkers door betere balans work/live balans

Een transformatie naar Het Nieuwe Werken is dus een een combinatie van technische oplossingen doorvoeren die  Het Nieuwe Werken mogelijk maken en een goede begeleiding in de persoonlijke verandering van het management en de medewerkers om ze leren om te gaan met de sturing op output en mogelijke vrijheden.

Ben je geinteresseerd om eens over Het Nieuwe Werken te discussieren kan je mij altijd benaderen

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s