Microsofts Business Productivity Online Suite gaat wereld van ICT-managers veranderen

Geplaatst: 25/03/2009 in cloud computing
Tags:,
Microsoft Sign-In scherm voor de eindgebruiker
Microsoft Sign-In scherm voor de eindgebruiker
Vanaf 10 april 2009 gaat Microsoft in europa zijn business productivity online suite aanbieden. Met deze dienst “uit de cloud” zal er voor veel bedrijven een nieuwe mogelijkheid ontstaan om ICT-diensten gestandaardiseerd tegen lage kosten af te nemen.
Net zoals veel bedrijven geen eigen waterzuiveringsinstallatie of warmte-kracht installatie hebben om op maat gemaakt water en electra te produceren, zal in de nabijheid elke ICT-manager zich moeten afvragen waarom hij wel zijn eigen mail en samenwerkingsomgeving opzet en beheerd.
De flexibiliteit die een eigen omgeving bied weegt niet op tegen de voordelen van gestandaardiseerd afnemen. Alleen bedrijven waar het noodzakelijk is om dit soort diensten zelf te produceren in verband met de unieke producten/diensten die zij leveren zullen in de toekomst nog eigen omgevingen hebben. Een bierbrouwerij heeft zijn eigen waterzuiveringsinstallatie omdat het water een deel van de smaak van het bier bepaalt. Een ziekenhuis heeft een eigen warmte-kracht centrale om storingen op te kunnen vangen om operaties door te laten gaan.
Maar voor hoeveel bedrijven zijn mail en samenwerkingsproducten uniek voor hun bedrijfsvoering?
Het verkrijgen van deze diensten tegen hoge beschikbaarheid en zeer lage kosten geeft bedrijven de mogelijkheid om het bespaarde geld te besteden aan die applicaties/ict-voorzieningen die het verschil in de bedrijfsvoering gaan maken.
Betekent dit dat je dan je huidige ICT-dienstverlener niet meer nodig hebt? Dat hangt er van af of de dienstverlener zijn business model heeft aangepast en zich de afgelopen jaren juist heeft ontwikkeld. Waar jarenlang geld werd verdient door upgrades en migratie projecten komt dit grote consultancy werk te vervallen. De bedrijven die dit zagen aankomen hebben de medewerkers die met hoogwaardige kennis “lopende band” werk deden omgeschoold. Door het automatiseren en “uit de cloud” halen van deze diensten bestaan straks voor een groot deel de huidige werkzaamheden niet meer.
Het gaat er al jaren om dat de ICT-er snapt wat het bedrijf uniek maakt en hoe het zijn bestaansrecht regelt, en op basis hiervan ICT dit laat verbeteren. De ICT-er die zich afgelopen jaren verdiept heeft in de techniek (hoe migreer ik technisch zo goed mogelijk) en verzuimt heeft zich te verdiepen in de bedrijfkundige kijk vanuit ICT naar het bedrijf zal weinig toegevoegde waarde meer creeeren.
De wereld voor zowel de ICT-manager als de ICT-leverancier zal met de komst van BPOS op 10 april dus aanzienlijk gaan veranderen.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s